3 tips om tijd te besparen in Microsoft Excel

We kennen Excel allemaal als een breed inzetbaar Microsoft programma. Of je het nu gebruikt om lijstjes bij te houden óf er hele begrotingen mee maakt, Excel heeft voor ieder wat wils. Maar behalve dit heeft Excel nog veel meer te bieden, talloze functies waar je misschien nog nooit van gehoord hebt, maar die je leven wel een stuk makkelijker kunnen maken. In deze blog delen we drie tips die ervoor zorgen dat je veel tijd kunt besparen met Excel.

Wil je verder de verdieping in? Bekijk dan de Excel cursus pagina voor een overzicht van alle beschikbare trainingen. Zo word jij een echte Excel expert!

Tip 1: Maak gebruik van sneltoetsen

Sneltoetsen zijn fantastisch. In het begin kunnen ze wat verwarrend zijn, het zijn er namelijk behoorlijk wat. Maar naar onze mening zijn ze het zeker waard om je even in te verdiepen. Wanneer je de sneltoetsen eenmaal in je vingers hebt, ga je als een speer! We delen onze favorieten hieronder:

  • Alt + H, E, A om de inhoud, opmaak en andere gegevens te wissen die aan de cellen zijn gekoppeld die je hebt geselecteerd.
  • F4 (of Fn + F4 ) om de laatste opdracht te herhalen, inclusief opmaakwijzigingen.
  • Ctrl + Shift + dubbele punt om de huidige tijd in te voeren en Ctrl + Shift + puntkomma voor de huidige datum.
  • Shift + Tab om naar de vorige cel of optie te gaan.
  • Ctrl + Home om naar het begin van de spreadsheet te gaan.
  • Ctrl + Page Down om naar de volgende spreadsheet in een werkmap te gaan en Ctrl + Page Up om naar de vorige te gaan.
  • Ctrl + W om een ​​spreadsheet te sluiten en Ctrl + O om er een te openen.

Tip 2:  Maak gebruik van AutoSum

Vaak denkt men dat het werken met formules in Excel veel tijd kost. Echter kun je hier juist enorm veel tijd mee besparen, mits je eventjes de tijd hebt om het in de vingers te krijgen. Excel kent enorm veel vergelijkingen, van super ingewikkeld tot heel eenvoudig. Kies dus van te voren welke formules het voor jou waard zijn om te leren.

Tenzij je het van uw lint hebt verplaatst of verwijderd, staat de knop ‘AutoSom’ op het tabblad Start. Met deze handige functie zie je de meest gebruikte formules in één oogopslag. Zo kun je een groep getallen toevoegen, het gemiddelde berekenen of het minimum/maximum aantal bereiken. Klik op de pijl die bij ‘AutoSom’ staat en ga er direct mee aan de slag! Meer ondersteuning nodig met deze formules of andere aspecten in Excel? Bekijk dan de Excel training voor beginners of gevorderden.

Tip 3: Koppel Excel aan Power BI

Hoewel Power BI dingen kan die Excel niet beheerst, betekent dit niet dat Excel is uitgerangeerd. Integendeel: het combineren van beide complementaire programma’s brengt veel mogelijkheden met zich mee en zorgt ervoor dat het ordenen, analyseren en visualiseren van data een stuk sneller en efficiënter kan. Je profiteert namelijk van de sterke punten van beide programma’s, terwijl je de nadelen compenseert.

Het koppelen van de twee brengt een aantal tijdbesparende integraties binnen handbereik. Profiteer daarom optimaal van de volgende mogelijkheden:

  • Breng al je huidige Excel-query’s, datamodellen en rapporten over naar Power BI. Het grote voordeel? Je hoeft geen nieuwe applicatie of taal te leren.
  • Ontvang direct de juiste data als je jouw dashboard opent, zonder daarbij extra handelingen uit te voeren. Je kunt jouw Power Pivot-data instellen op handmatig of automatisch vernieuwen met elke gewenste frequentie.
  • Door de programma’s te combineren, geef je medewerkers met verschillende vaardigheidsniveaus binnen Excel en Power BI de mogelijkheid om met data aan de slag te gaan op een manier die bij ze past. Zelfs nieuwe Excel- of Power BI-gebruikers kunnen jouw inzichten begrijpen en eigen inzichten uit de beschikbare data halen.
  • Door het koppelen voeg je makkelijk geavanceerde analytics (visualisaties, modelleringen, voorspellingen) toe aan al je modellen.

    Wil je hiermee aan de slag? Lees dan hier hoe je Microsoft Excel en Power BI precies koppelt.

More from this stream

Recomended