De BH is tegenwoordig echt niet meer weg te denken. Bijna alle vrouwen in Nederland dragen er wel een. Een BH biedt niet alleen praktische voordelen, het kan je ook echt een sexy uitstraling geven. Wist je dat mooie lingerie veel vrouwen meer zelfvertrouwen geeft? We like that. Maar hoe is de BH eigenlijk ontstaan? Wij leggen het je in samenwerking met Annadiva Lingerie & Badmode haarfijn uit. Een hele leuke geschiedenis les dus ;).
Het korset
In de 19e eeuw was het voor vrouwen gebruikelijk een korset te dragen. Veel vrouwen kregen echter steeds meer een hekel aan dit korset. Het korset zat namelijk vaak erg strak waardoor het aardig pijnlijk kon zijn. Verschillende vrouwen hebben ook werkelijk kneuzingen en breuken overgehouden aan een te strak korset. Herminie Cadolle ontwierp in 1885 een alternatief voor het korset, de zogenaamde: corselet-gorge. Dit is een combinatie van een bustehouder met een wat losser zittend korset. Hierdoor hadden vrouwen wat meer comfort en bovendien was dit stukken minder pijnlijk!
Na verloop van tijd verdween het korset steeds meer. De bustehouder ontwikkelde zich als los kledingstuk. Tijdens de feministische golf (1870-1920) werd de BH een steeds populairder kledingstuk. Vrouwen streden voor meer vrijheid en dus ook voor comfortabele kleding. Ook zorgde de eerste wereldoorlog (1914-1918) voor een tekort aan staal. In veel korsetten werd staal verwerkt, vandaar dat vrouwen werd gevraagd geen korset meer te dragen.
Het eerste patent en de cupmaten
In 1914 vroeg Mary Phelps Jacob het eerste patent aan voor de BH. Jacob verkocht dit patent een aantal jaren later echter aan The Warner Brothers Corset Company voor slechts 1500 dollar. Warner verdiende hier goud geld aan. De eerste BH bestond uit zakdoeken gecombineerd met smalle linten. Eind jaren 20 werden de cupmaten uitgevonden, hierdoor kon iedereen een meer passende BH vinden. De cupmaten A tot en met D waren in die tijd beschikbaar, later is dit natuurlijk uitgebreid.
De BH wordt steeds populairder
De BH–industrie groeide hard in de jaren 30. Er werd in die tijd volop onderzoek gedaan naar het verbeteren van de BH. Andere stoffen werden gebruikt en bovendien kwam de BH in meerdere kleuren en patronen op de markt. Ook werden de verstelbare schouderbandjes geïntroduceerd, zodat de BH bij iedereen beter aansloot.
In 1940 en 1950 werd er veel reclame gemaakt voor de BH. onder andere de ‘I dreamed campagne’ was onwijs populair. Deze reclame liet veel vrouwen zien die BH’s droegen in verschillende dromen. In 1960 werd zelfs het 24/7 dragen van een BH gepromoot. Met name oudere vrouwen waren gewend om de BH dag en nacht te dragen, uit preutsheid of omdat ze geloofden dat dit beter was voor de stevigheid van hun borsten.
Tegenslagen
Er waren echter ook tegenslagen op de weg van de BH. In 1960 ontstond er namelijk de ‘burn your bra’ trend. Feministen wilden vrouwen bevrijden van het ondergoed. Yves Saint Laurent speelde in op deze trend middels het ontwikkelen van een doorschijnende blouse die zonder BH gedragen werd. De ‘burn your bra’ trend zette echter niet door. Veel vrouwen vonden de ondersteuning die een BH biedt toch wel erg prettig. Bovendien waren maar weinig vrouwen dapper genoeg om een doorschijnende top of blouse te dragen zonder BH eronder.
Push-up BH
In 1963 werd de push-up BH uitgevonden, al viel deze zeker niet meteen in de smaak! Pas in de jaren 90 werd de push-up BH populairder door topmodel Eva Herzignova. Inmiddels is de push-up BH zelfs als beste mode-uitvinding ooit benoemd.