Staat jouw onderneming in de startblokken en ben je klaar om je webshop binnenkort live te zetten? Dan willen we je bij deze feliciteren én waarschuwen. De fout die veel ondernemers maken is dat ze hun plan niet goed op orde hebben, en te snel willen beginnen met het online zetten van de webshop. Daarom lees je in deze blog gouden e-commerce marketing tips, en wat je zéker niet moet vergeten voorafgaande de livegang van je website.
Je basis hufterproof
Het allerbelangrijkste van een succesvolle webshop is een ijzersterke basis. Dit begint al bij het kiezen van een professionele webbouwer en een platform met hoog aanzien waarop je gaat draaien. Hier wil je ook geen kosten op besparen, want dat komt je in een later stadium duur te staan. Klinkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dit het waarschijnlijk ook. Zorg voor een basis waarmee je later veel mogelijkheden hebt om eventueel uit te breiden of aan te passen. Zorg voor een goed platform, een flexibele webbouwer, een logisch opgebouwde url-structuur en de juiste licenties.
Een content strategie + planning
Vervolgens ga je aan de slag met het maken van een plan. Een content marketing plan in dit geval. Een succesvolle webshop is een webshop die goed ingericht is op basis van de zoekvraag van (potentiële) bezoekers. Voer daarom van te voren een grondig zoekwoorden onderzoek met tools zoals de Keyword planner van Google, en Semrush. Hierin neem je interessante zoektermen mee en kijk je naar de concurrentie. Kijk ook verder dan je neus lang is: long tail zoekwoorden met een minder hoog zoekvolume zijn vaak quick wins. Het heeft meer zin om te richten op deze zoekwoorden, omdat de concurrentie hierop ook kleiner is. Maak op basis van deze inzichten een contentplanning en richt je website met relevante content in.
Testen, testen en nog eens testen
Voordat je live gaat trek je een maand uit om te testen. Dit klinkt als een lange tijd, maar het is nodig om eventuele problemen op tijd uit de weg te helpen. Vergeet geen proefbestellingen te doen, test van A tot Z het hele bestelproces en denk ook aan je aftersales. Als een bezoeker een aankoop gedaan heeft, is het handig om diegene een e-mail te sturen waarin je hem\haar bedankt, en vraagt om een review achter te laten. Reviews en productbeoordelingen zijn dé manier om vertrouwen te wekken bij nieuwe klanten.