fbpx

Online vlees kopen: hoe staat het ervoor?

In tijden van corona is het winkelgedrag van consumenten flink veranderd. Online boodschappen doen is orde van de dag en zelfs online vlees kopen is al lang geen ver-van-je-bed-show meer. En daar spelen de online slagers natuurlijk handig op in. Maar wat zijn nu de verwachtingen op lange termijn?

Het lijkt erop dat de consument het online boodschappen doen heeft omarmd. Waar aanvankelijk enige terughoudendheid bestond over het bestellen van bijvoorbeeld rauw vlees online, zijn veel mensen inmiddels overtuigd. En eenmaal overtuigd ook daadwerkelijk om. Want bijvoorbeeld vlees kopen online biedt veel mogelijkheden. Online kun je immers precies vinden wat je zoekt. Welk ras, welke vleessoort, welke cut. Bovendien is er een schat aan informatie beschikbaar en vind je er vaak ook nog de mooiste recepten bij. Bereidingswijzen, alles is voorhanden en een beetje online slager is bovendien ook nog eens prima bereikbaar voor vragen en suggesties.

Verzending van rauw vlees

Maar hoe zit het dan met de verzending? Zeker met temperaturen van over de 30 graden? Komt dat wel goed? Ja dus. Daar zijn tegenwoordig hele mooie oplossingen voor. Of een slager nu vers of bevroren verstuurd, in principe krijg je het altijd gekoeld thuis geleverd. Bevroren zelfs, als dat gewenst is. Van EPS boxen tot biologisch afbreekbaar isolatiemateriaal tot zelfs droogijs. Het kan tegenwoordig allemaal. En bij veel online slagerijen is het vlees bovendien maar heel kort onderweg. Koeriersdiensten als Trunkrs en Red je Pakketje bieden zelfs same day delivery. Hoe dat werk? Nou gewoon. Voor de middag besteld, is dezelfde avond in huis. Dat biedt natuurlijk een scala aan mogelijkheden!

Geen tijd voor boodschappen?

Voor veel mensen is het niet haalbaar om voor 18.00 bij de slager, visboer of bakker aan te komen en wanneer dat wel lukt, zijn de schappen dikwijls al helemaal leeg. Voor die mensen is online boodschappen doen natuurlijk een uitkomst. Want hoewel de supermarkten veel langere openingstijden hanteert, zit – mede door de bewustwording van de consument – lang niet iedereen te wachten op vlees of vis uit de industrie. Eerlijk vlees lijkt steeds meer de norm te worden en een speciaalzaak biedt dan veel meer mogelijkheden. Bovendien kun je voor exclusieve rassen als Wagyu en Chianina simpelweg niet bij de supermarkt terecht.

Lang verhaal kort, lijkt het erop dat online boodschappen doen een blijvende trend is. Geen tijdelijke oplossing tijdens corona tijden en geen luxe invulling van de bloedhete BBQ quarantaine. De trendwatchers signaleren het, de speciaalzaken zitten er klaar voor en menig supermarkt lanceert –  vaak  onder een ‘schuilnaam’ zijn eigen speciaal webshop. En waarom ook niet? Waarom zou je de deur nog uitgaan, als precies dat ene stukje vlees zo doodeenvoudig te vinden is online… Wat overigens niet wegneemt dat trouw blijven aan de slager in je dorp of stad altijd een goed idee is. Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk willen we het ons allemaal zo comfortabel mogelijk maken!

Dertigers Lifestyle